Evenement organiseren
Besloten activiteiten en buurtevenementen
We maken een onderscheid tussen besloten activiteiten en buurtevenementen. Besloten evenementen zijn niet openbaar toegankelijk, zoals bruiloften en bedrijfsfeesten. Buurtevenementen zijn enkel toegankelijk voor buurtbewoners, denk hierbij aan een buurtbarbecue of burendag.
Voor zowel besloten activiteiten als buurtevenementen is het niet nodig om een aanvraag in te dienen als ze voldoen aan onderstaande voorwaarden. Een besloten activiteit wordt namelijk niet gezien als een evenement in zin van de Algemene Plaatselijke Verordening en een buurtevenement is vrijgesteld van vergunningsplicht.
Voor besloten activiteiten en buurtevenementen gelden de volgende voorwaarden:
- De activiteit of het evenement duurt maximaal 1 dag;
- De activiteit vindt plaats binnen deze tijden:
- Maandag t/m donderdag tussen 07:00 en 23:00 uur indien de volgende dag een werkdag is. Of tussen 07:00 en 01:00 uur indien de volgende dag een officiële feestdag is;
- Vrijdag en zaterdag tussen 07:00 en 01:00 uur;
- Zondag tussen 13:00 en 23:00 uur indien de volgende dag een werkdag is. Of tussen 13:00 en 01:00 uur indien de volgende dag een officiële feestdag is;
- Er zijn niet meer dan 150 bezoekers gelijktijdig aanwezig;
- Er zijn geen tenten of overkappingen aanwezig, die plaats bieden aan meer dan 150 personen of groter zijn dan 100 m2. Plaats je een tent of overkapping die groter is? Doe dan een BGBOP-melding. Stuur deze melding tenminste 4 weken voor de start van het evenement naar info@raalte.nl.
- De omgeving ondervindt geen overlast of hinder, bijvoorbeeld door muziek. Dit betekent dat het geluidsniveau niet meer mag bedragen dan 60 dB(A);
- Doorgaande wegen worden niet afgesloten;
- Bij het plaatsen van bijvoorbeeld een springkussen of (party)tent moet altijd een minimale vrije doorgang van 3,5 meter wegbreedte en een doorrijhoogte van 4,2 meter voor hulpdiensten zijn.
Voldoet je activiteit of evenement niet aan deze voorwaarden? Dien dan een aanvraag bij ons. Doe deze aanvraag ruim op tijd, tenminste 16 weken voor de start van het evenement.
Meldingplichtige evenementen
Onder meldingplichtige evenementen valt een gedeelte van de zogeheten A-evenementen. Dit zijn kleine evenementen met een laag risico. Organisatoren van dit soort evenementen hoeven geen vergunning aan te vragen en zaken als een veiligheidsplan en overzichtstekening aan te leveren. Alleen een melding doen bij de gemeente is voldoende.
Voor meldingplichtige evenementen gelden de volgende voorwaarden:
- De opbouw, het evenement en de afbouw vindt op één dag plaats;
- Het aantal bezoekers of deelnemers bedraagt maximaal 500 personen;
- Er zijn maximaal 150 personen gelijktijdig aanwezig;
- Het evenement vindt plaats op
- maandag t/m donderdag tussen 07:00 uur en 23:00 uur indien de volgende dag een werkdag is, of tussen 07:00 uur en 01:00 uur indien de volgende dag een officiële feestdag is;
- vrijdag en zaterdag tussen 07:00 uur en 01:00 uur;
- zondag tussen 13:00 uur en 23:00 uur indien de volgende dag een werkdag is, of tussen 13:00 uur en 01:00 uur indien de volgende dag een officiële feestdag is;
- er is geen versterkt (muziek)geluid buiten de tijden hierboven. De inzet van apparatuur/geluid moet passen bij de kleinschaligheid van de activiteit;
- er vindt geen bedrijfsmatige verstrekking van alcoholhoudende drank plaats;
- er worden geen doorgaande wegen afgesloten;
- er worden geen bouwsels groter dan 100 m2 geplaatst;
- het betreft geen gemotoriseerd evenement;
- er worden geen reclameobjecten geplaatst;
- er worden geen kansspelen georganiseerd of collectes gehouden;
- er is een organisator.
Meldingplicht of evenementenvergunning aanvragen
Uitvinden of je een meldingplicht hebt of een vergunning moet aanvragen? Klik hieronder op de knop om het digitale aanvraagformulier in te vullen als inwoner (met DigiD) of als bedrijf (met E-Herkenning).
Gehighlighte tekst: Ben je bezig met het invullen van het formulier en kom je er niet uit? We helpen je graag verder. Bel ons op 0572-347799.
Hulpmiddel voor het opstellen van veiligheidsplannen (voor B-evenementen)
Voor organisatoren van evenementen met een gemiddeld risico, oftewel B-evenementen, is er een speciaal hulpmiddel ontwikkeld om hen te assisteren bij het opstellen van een veiligheidsplan. Deze vind je hier:
- Veiligheidsplan gemotoriseerd (Word)
- Veiligheidsplan openbare route (Word)
- Veiligheidsplan tentfeest (Word)
Wil je een veiligheidscoördinator aanstellen? Lees hier meer over de taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidscoördinator.
Verplicht afvalvrij bekersysteem voor evenementen
Het is sinds 1 januari 2024 voor organisatoren van evenementen verplicht om een afvalvrij bekersysteem te hanteren. Klik hier voor meer informatie.