Vervoersmiddelen
Ondersteuning bij mobiliteit: rolstoelen en vervoersmiddelen
Heb je tijdelijk of voor langere tijd een rolstoel nodig? Er zijn verschillende manieren om een rolstoel te lenen, huren of vergoed te krijgen, afhankelijk van jouw situatie. Of het nu gaat om incidenteel gebruik, een hulpmiddel voor school of werk, of langdurige ondersteuning via de gemeente, we helpen je graag op weg. Hieronder vind je alle informatie op een rij.
Heb je tijdelijk een rolstoel nodig?
Voor een periode van maximaal een half jaar kun je kosteloos een rolstoel lenen via Vegro. Vegro biedt ook mogelijkheden om een rolstoel voor incidenteel gebruik te kopen.
Rolstoel voor school of werk
Als je een rolstoel of ander loophulpmiddel nodig hebt voor school of werk, dan kun je een aanvraag doen bij het UWV.
Een rolstoel lenen: kortdurend of langdurig gebruik
Heb je tijdelijk een rolstoel nodig? In onze gemeente zijn er uitleenpunten, zoals in verzorgingshuizen, waar je een rolstoel voor een paar uur of een dag kunt lenen.
Heb je een rolstoel voor langere tijd nodig? Dan kun je mogelijk een vergoeding krijgen via de gemeente. Wanneer je de rolstoel dagelijks nodig hebt om mobiel te blijven, kan deze vergoed worden vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De Wmo helpt mensen om zelfstandig te blijven en mee te doen aan de samenleving. Je klachten moeten medisch aantoonbaar zijn en de rolstoel moet voor langere tijd noodzakelijk zijn.
Andere vervoersmiddelen voor langdurig gebruik
Kun je door gezondheidsproblemen slecht lopen en ook geen gebruik maken van gewone vervoersmiddelen? Neem dan contact op met het sociaal loket. Samen kijken we welke mogelijkheden er zijn om je mobiel te houden en welke oplossingen de gemeente eventueel kan bieden.
Je kunt contact opnemen met het sociaal loket om een melding te doen. Samen bespreek je met de consulent wat jouw situatie is en welke oplossingen mogelijk zijn. Dat kan een rolstoel zijn, maar ook een ander hulpmiddel of een andere vorm van hulp.
Heb je al een hulpmiddel vanuit de gemeente?
Voor meer informatie kun je terecht bij RSR. Op de website Raalte | RSR vind je onder andere informatie over de mobiele servicepunten van RSR, waar je zonder afspraak terechtkunt voor kleine reparaties.
Heb je hulp nodig? Neem contact met ons op:
E-mail: sociaalloket@raalte.nl
Telefoon: (0572) 34 77 99
Of laat ons alvast weten wie je bent en wat jouw situatie is via het Persoonlijk Plan.